News and initiatives

SEMINARIO Gli Osservatori del paesaggio tra conflittualità e integrazione Giornata dedicata a Ignazio Operti

17 novembre 2017, ore 14.30 - 18.00 - Aula E - Palazzo del Bo via VIII Febbraio 1848, 2 - Padova
Gli Osservatori del paesaggio rappresentano uno degli strumenti di applicazione della Convenzione Europea del Paesaggio; negli ultimi anni stanno assumendo un ruolo importante per la diffusione di una cultura del paesaggio, il coinvolgimento delle popolazioni, il monitoraggio delle trasformazioni, la messa a punto di proposte di gestione. Il Seminario intende accostare il tema degli Osservatori alle parole chiave conflittualità e integrazione secondo una duplice prospettiva: si cercherà di comprendere da un lato come essi possono costituire uno strumento utile a far emergere le conflittualità e a costruire processi di integrazione; dall’altro in che modo gli Osservatori alle diverse scale (nazionale, regionale, locale) confliggono o si integrano con gli altri strumenti di gestione del territorio.

SEMINARIO Il Paesaggio tra conflittualità ed integrazione

18 novembre 2017, ore 09.00-13.00, Salone del Museo di Geografia, Palazzo Wollemborg, via del Santo, 26 - Padova
A margine del Corso di Alta Formazione sul paesaggio per professionisti e tecnici delle pubbliche amministrazioni organizzato dall’Università di Padova in collaborazione con la Regione del Veneto (www.dissgea.unipd.it/corso-regionale-paesaggio), si propone alla Comunità scientifica un momento di riflessione interdisciplinare sul tema che ha fatto da filo conduttore al Corso stesso attraverso specifici approfondimenti tematici. La varietà di approcci disciplinari al tema del paesaggio, i diversi livelli ai quali ci si relaziona con questo concetto, la pluralità di sguardi, di interessi e di riferimenti valoriali che influenzano le trasformazioni del territorio, sono solo alcuni degli aspetti che possono essere letti in termini tanto di conflittualità quanto di integrazione. Ci sembra interessante proporre allora un confronto scientifico che tragga stimolo da queste due tensioni, forse solo apparentemente opposte.

[more info]

Finland aims to establish a Finnish landscape observatory

A wide range of Finnish governmental, academic and civil society institutions have created a Consortium to study the constitution of the Landscape Observatory of Finland.

[more info]

In co-operation with the networks Civilscape and Uniscape, LandschappenNL organizes the International Conference on Landscape Observatories. 9 – 10 February 2017, Amersfoort

[more info]

"Active Local Participation for landscape monitoring: research and practical experiences in and around ELC Landscape Observatories", Symposium, in IALE 2017 European Congress "From pattern and process to people and action" Ghent, 12 – 15 September 2017

[programme]    [more info]

Landscape Observatories Networks: a present-day challenge. Ancona, 13 November 2015

The Università Politecnica delle Marche, the Centro di Ricerca sul Paesaggio-CIRP, and UNISCAPE organize this day seminar to reflect upon the constitutive principles and the purposes of landscape observatories, to encourage the construction of new networks and the comparison of different experiences.

[programme] [website]

The Charter of Torino at the CoE Meeting in Strasbourg (19 March 2015)

The Charter of Torino for the Promotion and Dissemination of the Landscape Observatories in Europe will be presented at the 8th COUNCIL OF EUROPE CONFERENCE ON THE EUROPEAN LANDSCAPE CONVENTION (ELC), to be held in Strasbourg, on 18-20 March 2015. The Charter of Torino, drafted in occasion of the UNISCAPE En-Route Seminar "Landscape Observatories in Europe II" (Turin, Valentino Castle, 22-23 September 2014) by the initiative of the University and Polytechnic of Torino, has been received by the Secretariat General of the Council of Europe - Directorate of Democratic Governance - and will examined by the Conference on 19 March, following the agenda. The Charter is addressed to the Committee of Ministers of the Council of Europe to promote the establishment of a European Coordination of Landscape Observatories, identified as a useful approach for the application in all Member States of the principles of the European Landscape Convention. The three European Networks dedicated to the ELC, UNISCAPE, CIVILSCAPE and RECEP-ENELC, promoters and signatories of the Charter, gather universities, civil society organizations and local authorities in the creation of a platform for democratic debate in order to promote participatory policies of landscape protection, management and planning.

[agenda]

Landscape Observatories in Europe II, 1st 'UNISCAPE En-Route' International Seminar, Torino, Italy, 22-23 September 2014

Proceedings in press: Quaderni En Route n.1 (please, see Uniscape website, http://www.uniscape.eu).

[more info]

Landscape Observatories In Europe from the ELC Recommendations to the local initiatives (2000-2013)

Fifth 'UNISCAPE Careggi Seminar' Florence, 27-28 June 2013 .

Proceedings: Gambino R., Cassatella C., Devecchi M., Larcher F. (editors) (2013), I Quaderni di Careggi- Fifth issue- Landscape Observatories [File .pdf].

Dist © Politecnico di Torino